zaterdag 15 maart 2014

Bezit is belastend


Aanstaande zaterdag is loslaatdag. In vele steden in het land zijn gratis workshops te volgen voor het loslaten van je spullen. Zelf ga ik naar de workshop in het WTC in Rotterdam.


De boedhisten zeggen al dat je niets kunt bezitten. En ik ben van mening dat alle spullen die je bezit je een beetje belasten. Als je opruimt en alleen spullen houdt waarmee je daadwerkelijk bezig bent dan geeft dat rust. Door oude spullen die je niet meer gebruikt en die niet meer bij je passen weg te doen, schep je ruimte voor iets nieuws. Niet alleen fysiek, dat je een lege plank in je kast hebt om iets nieuws neer te zetten. Maar ook in je hoofd. Je hebt afstand gedaan van iets en dat schept ruimte om nieuwe verplichtingen aan te gaan.   Ik denk zelfs dat je als persoon niet meer kunt groeien als je huis vol spullen staat.

Maar deze week heb ik weer nieuwe verplichtingen op mijn hals gehaald zodat ik geen tijd heb om uitgebreid naar de markt te gaan en gezonde groente te kopen. Het werd even snel een kant en klaar maaltijd s’avonds.. Het is leuk om een plaats te hebben in de maatschappij en dat mensen een beroep op je doen. Je kunt ze echt helpen met hun financiële shit. En ik vind het ook leuk om het uit te zoeken. Maar deze week komt het er op neer dat ik gewoon dit weekend doorwerk. Ik wordt er goed voor betaald, en volgende week is het weer weekend en dan ga ik echt genieten van nietsdoen. Soms wordt er erg negatief gedaan over werken. Dat je beter weinig uit kunt geven en vrij zijn in plaats van veel verdienen. Maar werken kan ook voldoening geven. Je kunt je ontplooien en iets zinvols doen in de maatschappij. En als je mazzel hebt wordt je daar ook gewoon goed voor betaald.

Vorige week bleek bij de officiële weging bij mijn vriendin dat ik toch 6 ons was afgevallen. Dat viel me erg mee. Maar ik zal het afvallen hoog op de agenda moeten houden om het gelukkig nog steeds dalende weegschaalsaldo niet om te laten slaan in een stijgende trend. En daarvoor zal ik ook in minder verplichtingen aan moeten gaan de komende tijd.

Mijn kaart is schildknaap pentakels, dit betekent als ik de forums er op na lees dat ik iets nieuws aan het leren ben?

2 opmerkingen:

  1. Wat een toepasselijke kaart bij je blogstukje: een schildknaap staat altijd voor verkennen, onderzoeken, iets nieuws leren. En pentakels voor het materiële, voor bezit.
    Loslaatdag, nooit van gehoord, maar klinkt leuk die workshops. Als ik die dag al niet voor NLDoet aan de slag was, was ik vast aangehaakt. Al heb ik al een heleboel spullen losgelaten en loop ik vrijwel dagelijks met een "wat kan er weg?"-blik door mijn huis. Gefeliciteerd met 6 onsjes minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk wat je vertelt over de schildknaap. Het blijkt dus inderdaad wel toepasselijk. Ik probeer ook zoveel mogelijk spullen weg te doen, of nog even koud te zetten, in de schuur. Als ik dan na een maandje het nog niet opgehaald heb uit de schuur dan kan het wel weg naar de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen